Aerial Jooga eli “ilmajooga" Lahdessa

Olen Outi, 28-vuotias kahvilatyöntekijä. Hurahdin aerial joogaan noin 2 vuotta sitten. Nyt opiskelen joogaopettajaksi ja erikoistun aerialiin. Nuorempana harrastin tanssia, mutta lähivuosina olen lähinnä joogannut. Monesti kertoessani aerial joogasta olen kuullut seuraavia lausahduksia: "Eikö se oo sitä kieppumista siellä korkeuksissa?" "En mä uskaltais." "Kuulostaa liian hurjalta." Todellisuudessa aerial on hauskaa, se antaa voimaa, tuo notkeutta, avaa tilaa nikamien väliin, mutta tekee sen eri tavalla, kun muut joogamuodot.

Joogaliina on suurinpirtein jokaisen lantion korkeudella. Ylösalaisin oltaessa pää jää muutaman sentin lattiasta. Monessa asanassa liina tukee liikkeitä ja auttaa tasapainon pysymisessä. Kehitystä ei edes huomaa kun on hauskaa. Saatat vaikka yhtäkkiä huomata tehneesi ensimmäisen kuperkeikan sitten lapsuutesi. Tämä joogalaji kehittää nopeasti, ja huomaamatta, yläkropan lihaksia ja puristusvoimaa. Aloitin siis aerialin 2 vuotta sitten. Olen kärsinyt aiemmin matkapahoinvoinnista ja huonosta olosta huvipuistolaitteissa. Ensimmäinen aerial tunti johti myös huonoon oloon. Opettaja varoitti, että näin voi käydä. Lisäsi myös, että se menisi ohi parin kerran jälkeen. Minähän siis kokeilin pari kertaa. Ja se meni oikeasti ohi. Parasta myös se, että sen jälkeen ei ole tullut huonoa olo enää matkustaessakaan. Paremman olon hallitessa pystyin ottamaan enemmän irti tunneista ja itsestäni. Huomasin myös vaivanneiden niskakipujen helpottavan roikkumisen seurauksena. Lähdinkin heti koittamaan aerial 2 tuntia kun sain vaaditut pari basic tuntia tutustumista alle. Ne kannattaa käydä, että saa vähän tuntumaa liinaan ja oppii luottamaan siihen. Mitä eroa näillä kahdella tunnilla sitten oikein on? Basic tunneilla käydään paljon samoja liikkeitä, koska mukana on lähes aina ensikertalaisia. Jokainen muistaa miten jännittävää ja vähän haparoivaa liinan käyttö silloin on. Näillä tunneilla tehdään helppoja liikkeitä ja tutustutaan liinan käyttöön. Miten mennä liinan sisään, kuinka käännyt siellä ympäri, miten autat itsesi seisomaan jne. Aerial 2 on edellämainittua monipuolisempi. Itse opin uusia tapoja käyttää liinaa, uusia asanoita, ja sain mahdollisuuden mennä jo opituissa asanoissa pidemmälle. Lisäksi tunneilla on enemmän aikaa tehdä ja ohjata, kun liina on jo tullut tutuksi. Jokainen harjoittelee omien rajojen mukaan, joten älä mieti, että pitäisi olla tietynlainen, ikäinen tai notkea. Tunnilla on aina mahdollisuus keventää, tehdä toinen versio, jättää väliin ja ottaa oma huilitauko. Kaikkien lähtötasot on erilaisia. Ole rohkea ja kokeile, se on sen arvoista.

Find an aerial jooga class with us!  Also watch out for bi-monthly beginner's workshops.

outi aerial 2 small

 

Viimeksi muutettu%AM, %12 %415 %2018 %11:%syys

Liittyvät artikkelit

Muita artikkeleita tässä kategoriassa: « Jooga avoimet ovet tapahtuma Kiipeily aukiolo ma 17.9. »